Κακοποίηση ηλικιωμένων: προσωπικές μαρτυρίες
15 Ιουνίου 2016
Ασφαλής οδήγηση στην Τρίτη Ηλικία
28 Ιουνίου 2016
Show all

Πώς να αντιμετωπίσετε τη ζέστη του καλοκαιριού

Το καλοκαίρι είναι μια περίοδος ξεκούρασης και εξωστρέφειας για όλους. Ωστόσο,  οι άνθρωποι της Τρίτης Ηλικίας θα πρέπει να λαμβάνετε κάποια επιπλέον μέτρα, προκειμένου να αποφύγετε τις αρνητικές επιπτώσεις του ήλιου και να αντέξετε τη ζέστη του καλοκαιριού. Ας δούμε, λοιπόν, τι πρέπει να προσέξετε κατά την καλοκαιρινή περίοδο:

Διατηρήστε το σώμα σας δροσερό

Όσο μεγαλώνουμε, γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τον οργανισμό μας να προσαρμόζει τη θερμοκρασία του στις αλλαγές του περιβάλλοντος. Γι΄αυτό, οι ηλικιωμένοι αργούν να αντιληφθούν την υπερθερμία του σώματός τους.  Καλό είναι, λοιπόν, τις μεσημεριανές ώρες να παραμένετε στο σπίτι σας, εφόσον υπάρχει κλιματισμός στον χώρο σας. Αν όχι, απευθυνθείτε σε κλιματιζόμενα μέρη της γειτονιάς σας (εμπορικά κέντρα, βιβλιοθήκες, ΚΑΠΗ, κινηματογράφοι).

Διαλέξτε τις ώρες εξόδου σας

Προτιμήστε να πηγαίνετε σε διάφορες Υπηρεσίες ή για ψώνια νωρίς το πρωί (μέχρι τις 11 να έχετε τελειώσει), γιατί η θερμοκρασία είναι πιο χαμηλή και εσείς οι ίδιοι πιο ξεκούραστοι. Τις μεσημεριανές ώρες παραμείνετε σε κλιματιζόμενο χώρο και ξεκουραστείτε. Αργά το απόγευμα (μετά τις 7) είναι μια καλή ώρα της ημέρας για έξοδο (βόλτα, επίσκεψη, διασκέδαση).

Τρώτε ελαφριά γεύματα

Ήδη  ο οργανισμός σας (και κυρίως η καρδιά) καταβάλλει επιπλέον προσπάθεια, για να διατηρήσει τη θερμοκρασία του σώματος, όταν έχει  ζέστη. Καλό είναι να μην τον επιβαρύνετε επιπλέον αναγκάζοντάς τον να χωνέψει βαριά φαγητά. Ελαφριά και μικρά γεύματα πλούσια σε λαχανικά και φρούτα ενδείκνυνται για τους καλοκαιρινούς μήνες. Έτσι, θα ξεκουράσετε την καρδιά σας και θα κοιμάστε καλύτερα.

Παραμείνετε ενυδατωμένοι

Όσο μεγαλώνουμε, το σώμα χάνει την ικανότητά του να αντιλαμβάνεται την έλλειψη νερού και να κινητοποιεί το αίσθημα της δίψας. Για να είστε σίγουροι ότι το σώμα σας λαμβάνει όλα τα απαραίτητα υγρά, αποκτήστε την καλή συνήθεια να πίνετε νερό συχνά μέσα στη μέρα, ακόμα κι αν δε νιώθετε ότι διψάτε. Ιδιαίτερα, όταν βγαίνετε εκτός σπιτιού, να έχετε πάντα μαζί σας ένα μπουκαλάκι με νερό.

Επισκεφτείτε τον γιατρό σας

Αν πρόκειται να λείψετε για μεγάλη περίοδο του καλοκαιριού εκτός σπιτιού (σε κάποιο χωριό ή εξοχικό), επισκεφτείτε τον γιατρό σας, προκειμένου να σας εφοδιάσει με επαρκή ποσότητα από τη φαρμακευτική αγωγή που παίρνετε. Παράλληλα, συζητήστε μαζί του για τον τρόπο συντήρησης των φαρμάκων σας σε συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας (κάποια φάρμακα αντέχουν πιο ψηλές θερμοκρασίες, ενώ άλλα θα πρέπει να μπουν στο ψυγείο).

Να φοράτε καπέλο και αντηλιακή κρέμα

Μην περιμένετε να βγείτε στην παραλία, για να φορέσετε αντηλιακή κρέμα και καπέλο. Ακόμα και σε μια βόλτα στο πάρκο, στη γειτονιά ή στην παραλία είναι απαραίτητη η προστασία από  τον ήλιο.

Προτιμήστε ρούχα δροσερά και ανοιχτόχρωμα

Προτιμήστε να φοράτε ρούχα βαμβακερά, δροσερά, φαρδιά και ανοιχτόχρωμα. Τα όμορφα συνθετικά σας ρούχα αφήστε τα στην ντουλάπα σας για κάποια δροσερή νύχτα του καλοκαιριού. Επιτρέψτε στο σώμα σας  να αναπνέει. Επίσης, προτιμήστε να φοράτε πολλαπλά στρώματα ρούχων: μπλούζα ή πουκάμισο λεπτό μαζί με μια ζακέτα και ένα λεπτό μπουφάν. Έτσι, κατά τις εναλλαγές θερμοκρασίας (μεταξύ κλιματιζόμενου εσωτερικού χώρου και ζέστης του εξωτερικού περιβάλλοντος) θα μπορείτε να αυξομειώνετε, ανάλογα, και τα ρούχα που φοράτε.

Προστατέψτε τα μάτια σας

Φροντίστε να φοράτε γυαλιά ηλίου. Η υπερβολική έκθεση στον ήλιο μπορεί να ερεθίσει τα μάτια σας και να προκαλέσει περαιτέρω βλάβη σε τυχόν ευαισθησία που ήδη έχετε.

Κρατήστε επικοινωνία με κάποιους ανθρώπους

Συνήθως το καλοκαίρι αδειάζουν οι πολυκατοικίες, μιας και φεύγουν όλοι με τις άδειές τους. Οι ηλικιωμένοι που παραμένουν πίσω στις πόλεις, καλό είναι να διατηρήσουν την επικοινωνία με κάποιους δικούς τους  ανθρώπους, φίλους ή γείτονες, προκειμένου να έχουν διαθέσιμη βοήθεια για οτιδήποτε χρειαστούν. Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρχει διαθέσιμη μέσα στο σπίτι μια λίστα με τηλεφωνικούς αριθμούς έκτακτης ανάγκης .

Να χρησιμοποιείτε αντικουνουπικά

Μην ξεχνάτε  να χρησιμοποιείτε αντικουνουπικά από το απόγευμα και μετά, για να αποφύγετε τυχόν μολύνσεις από τσιμπήματα.

Προσοχή στις υπαίθριες δραστηριότητες

Αν επιθυμείτε να ασκηθείτε, να περπατήσετε ή να ασχοληθείτε με  την κηπουρική, θα πρέπει να διαλέξετε προσεκτικά τις ώρες που θα το κάνετε: ή νωρίς το πρωί ή αργά το απόγευμα. Και μην ξεχνάτε και τον κατάλληλο εξοπλισμό: ρουχισμό ελαφρύ, καπέλο, γυαλιά, αντηλιακό.

Κάνετε συχνά ντους

Όποτε ζεσταίνεστε, να κάνετε χλιαρά ντους (ούτε πολύ κρύα, ούτε πολύ ζεστά). Αν πάλι δεν έχετε αυτή τη δυνατότητα, να βρέχετε μια μικρή πετσέτα με κρύο νερό και να τη βάζετε στο λαιμό, στις μασχάλες, στους καρπούς, στους αστραγάλους και πίσω από τα γόνατα.

Περιορίστε την καφεΐνη 

Η καφεΐνη έχει διουρητική δράση και, έτσι, μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα της αφυδάτωσης. Προσπαθήστε να περιορίσετε τη χρήση της κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Σηκώστε μικρά χαλάκια και πατάκια μπάνιου

Μαζέψτε τα μικρά χαλάκια και τα πατάκια μπάνιου από το σπίτι την περίοδο του καλοκαιριού. Το πάτωμα θα είναι πιο δροσερό, το καθάρισμα θα είναι πιο εύκολο και, αναμφισβήτητα, θα γλιτώσετε από πολλά πεσίματα, μιας και  τα χαλάκια ευθύνονται για πολλές πτώσεις των ηλικιωμένων μέσα στο σπίτι.

Μη μιλάτε συνέχεια για τη ζέστη

Πολλοί αρέσκονται στο να μιλάνε συνέχεια για το πόσο ζέστη κάνει και πόσο ακόμα θα ανέβει η θερμοκρασία τις επόμενες μέρες. Αναμφίβολα, αυτή η κουβέντα από μόνη της «φουντώνει», παρά δροσίζει! Αφήστε το αγαπημένο θέμα συζήτησης στην άκρη και κοιτάξτε να βελτιώσετε τις συνθήκες, ώστε να περάσετε τις καλοκαιρινές σας μέρες με ασφάλεια και θετική διάθεση.

 

Photo: Color Your Life by Street Photography Addict is licensed under CC BY 2.0

 

Διαβάστε ακόμα