Διατροφή μετά την αφαίρεση χολής
18 Ιουλίου 2019
Τηγανητές πατάτες για τα εγγόνια ή μήπως όχι;
1 Αυγούστου 2019
Show all

Εξάσκηση της Ισορροπίας: Μια σημαντική λεπτομέρεια

Είναι αλήθεια πως έστω και λίγα λεπτά άσκησης την ημέρα είναι ωφέλημα.
Όμως, αν θέλουμε καλύτερα αποτελέσματα, θα πρέπει να φροντίσουμε το εβδομαδιαίο μας πρόγραμμα άσκησης να είναι οργανωμένο με τέτοιο τρόπο που να περιλαμβάνει και τις τέσσερις απαραίτητες κατηγορίες ασκήσεων: ασκήσεις μυικής ενδυνάμωσης, ασκήσεις ευλυγισίας, ασκήσεις αντοχής και ασκήσεις ισορροπίας.
Από τις παραπάνω κατηγορίες αυτή που συχνά παραμελείται είναι οι ασκήσεις ισορροπίας, παρόλο που η σημασία της ισορροπίας είναι μεγάλη σε όλες τις ηλικίες και ακόμα μεγαλύτερη στους ηλικιωμένους. Το θετικό είναι ότι οι ασκήσεις ισορροπίας δεν απαιτούν ξεχωριστή προπόνηση και μπορούν να προστεθούν εύκολα σε κάθε πρόγραμμα γυμναστικής. Η yoga, για παράδειγμα, είναι ένα είδος εκγύμνασης, που περιλαμβάνει ασκήσεις για την ισορροπία. Παρόμοια οι ασκήσεις μυικής ενδυνάμωσης στα πόδια μπορούν να βελτιώσουν την ισορροπία αλλά και ο χορός ή το tai chi είναι δραστηριότητες που μπορούν να συμβάλουν σε αυτό.

Σημασία της καλής ισορροπίας

Η ισορροπία είναι σημαντική για μια πληθώρα καθημερινών δεξιοτήτων όπως για τη βάδιση, την αποφυγή των πτώσεων, το ανέβασμα και κατέβασμα σκάλας. Οι ασκήσεις ισορροπίας είναι ιδιαίτερα ωφέλιμες για τους ηλικιωμένους καθώς η καλή ισορροπία προστατεύει από τις πτώσεις. Ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα στην τρίτη ηλικία, αλλά και για τα υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα, καθώς το βάρος του σώματός τους συχνά δεν είναι κατανεμημένο ομοιόμορφα δυσκολεύοντας την ισορροπία και αυξάνοντας τον κίνδυνο πτώσεων. Παρά τη μεγάλη σημασία της ισορροπίας, συχνά
δεν καταλαβαίνουμε ότι υστερούμε σε αυτόν τον τομέα, παρά μόνο όταν δοκιμάσουμε κάποιες ειδικές ασκήσεις.

Πόσο συχνά χρειάζονται ασκήσεις ισορροπίας

Οι ασκήσεις ισορροπίας μπορούν να γίνονται όσο συχνά επιθυμούμε, ακόμα και καθημερινά ή περισσότερες από μια φορά την ημέρα. Όσον αφορά τα ηλικιωμένα άτομα, για τα οποία ο κίνδυνος των πτώσεων είναι μεγαλύτερος, η εξάσκηση της ισορροπίας είναι καλό να γίνεται τρεις φορές την εβδομάδα και να χρησιμοποιείται ένα ενδεδειγμένο πρόγραμμα για την πρόληψη των πτώσεων. Οι ασκήσεις ισορροπίας μπορούν να συνδυαστούν με ασκήσεις δύναμης ή ευλυγισίας, με πολύ καλά αποτελέσματα.

Μία έννοια που σχετίζεται με την ισορροπία είναι η ιδεοδεκτικότητα ή κιναισθησία. Πρόκειται για την αίσθηση που μας επιτρέπει να αντιλαμβανόμαστε τη θέση, κίνηση και δράση των μερών του σώματός μας. Περιλαμβάνει ένα συνδυασμό αισθήσεων, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται η θέση των αρθρώσεων, η κίνηση, η μυική δύναμη και η προσπάθεια. Αυτές οι αισθήσεις προέρχονται από υποδοχείς που βρίσκονται στους μύες, το δέρμα και τις αρθρώσεις. Η ιδεοδεκτικότητα μας επιτρέπει να αξιολογήσουμε τη θέση και την κίνηση ενός άκρου μας, τη δύναμη και την ισχύ της κίνησης και την πλαστικότητα. Σε συνδυασμό με τις άλλες αισθήσεις εντοπίζει τη θέση των εξωτερικών αντικειμένων σε σχέση με το σώμα και βοηθάει στον σχηματισμό της εικόνας του σώματος. Συνδέεται συχνά με το έλεγχο της κίνησης.

Ποιες ασκήσεις μπορούν να βοηθήσουν;

Οι ασκήσεις ισορροπίας περιλαμβάνουν μια μεγάλη ποικιλία ασκήσεων. Ορισμένες από αυτές είναι εύκολο να πραγματοποιηθούν με ασφάλεια, ακόμα και στο σπίτι, με τη βοήθεια μίας καρέκλας ή με την στήριξη στον τοίχο, όποτε απαιτείται. Παραδείγματα τέτοιων ασκήσεων είναι η βάδιση σε μία ευθεία γραμμή, η βάδιση με πλάγια ή με σταυρωτά βήματα και η ισορροπία στο ένα πόδι. Παρόλα αυτά ένας ειδικός στην άσκηση μπορεί να σχεδιάσει ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα ισορροπίας για τις ανάγκες σας και να σας βοηθήσει να το εκτελέσετε με ασφάλεια πετυχαίνοντας μέγιστα αποτελέσματα. Επίσης μπορεί να συνδυάσει ένα πρόγραμμα ισορροπίας με ασκήσεις ενδυνάμωσης με πολύ καλά αποτελέσματα.

Αναφορά: NHS

Ειρήνη Νταντούτη

Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής-Προπονήτρια

https://www.dadouti.com/

Διαβάστε ακόμα