Μαθήματα για την ασφαλή χρήση χρηματοπιστωτικών προϊόντων και υπηρεσιών
7 Μαΐου 2020
Show all

Αντιμετωπίζοντας την κοινωνική απομόνωση με…πρωτότυπες ιδέες!

Η κοινωνική απομόνωση κατά τη διάρκεια της πανδημίας μπορεί να φέρει διάφορα προβλήματα υγείας, τα οποία ίσως και να μην καν τα σκεφτόμαστε. Για παράδειγμα, είτε το θέλουμε είτε όχι, τείνουμε προς την αδράνεια του μυαλού, την ακινησία του σώματος, και τη νωθρότητα της ψυχής. Πρέπει να κάνουμε μια προσπάθεια να το αντιμετωπίσουμε αυτό, διότι έτσι θα ελαττώσουμε τον κίνδυνο ασθένειας ή ακόμη και θανάτου στο μέλλον.

Ας δούμε μερικές ασκήσεις «Αντι-αδράνειας» που μπορούμε να κάνουμε σπίτι μας.

Α. Άσκηση Μνήμης

Για να συμβάλετε στην εδραίωση των πληροφοριών στη μνήμη σας, μπορείτε να κάνετε την ακόλουθη άσκηση. Με κλειστά μάτια, σκεφτείτε ένα πρόσωπο που γνωρίζετε πολύ καλά. Στη συνέχεια, αφιερώστε λίγα λεπτά να σκεφτείτε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτού του προσώπου και προσπαθήστε να δημιουργήσετε το πρόσωπό του στο μυαλό σας. Αντί να χρησιμοποιήσετε ένα πρόσωπο, μπορείτε επίσης να σκεφτείτε:

1. Ένα πολύ γνωστό σκηνικό όπως το σπίτι σας, τον κήπο σας ή τη γειτονιά σας.

2. Γεωμετρικά σχήματα όπως τρίγωνα, σφαίρες, πυραμίδες, αστέρια.

3. Τόνους φωνών, όπως η φωνή ενός πολύ γνωστού προσώπου. Με την ευκαιρία αυτή θα πρέπει να κάνετε πραγματικά μια προσπάθεια να αισθανθείτε τον τόνο του ήχου στο μυαλό σας.

4. Μυρωδιές. Προσπαθήστε να φέρετε στο μυαλό σας τη μυρωδιά κάποιων κοινών αντικειμένων, όπως (κατά σειρά, και για λίγα λεπτά το κάθε ένα) το σαπούνι σας, το σπίτι σας και άλλα όπως το φρεσκοκομμένο γρασίδι, τη μυρωδιά ενός φαγητού κλπ.

5. Γεύσεις. Μπορείτε να σκεφτείτε με τη σειρά τη γεύση των: ψωμί, αλάτι, ζάχαρη, μπύρα, ξύδι.

Η άσκηση δυναμώνει τα αισθητήρια μονοπάτια στον εγκέφαλο, βελτιώνει τη δύναμη της φαντασίας και βοηθά την καταγραφή των νέων αισθήσεων που σχετίζονται με τις πληροφορίες στον εγκέφαλο.

Β. Παραδείγματα για ασυνήθιστες δραστηριότητες

1. Δοκιμάστε να σχεδιάσετε ή να ζωγραφίσετε, ακόμη και αν δεν το έχετε κάνει ποτέ πριν (ιδιαίτερα τότε!).

2. Σε ορισμένες ημέρες ή ώρες να κυκλοφορείτε στο σπίτι σας εντελώς γυμνοί (αν τα υπόλοιπα μέλη του σπιτιού το επιτρέπουν).

3. Επιλέξτε ένα αμφιλεγόμενο θέμα και συζητήστε το με κάποιον δικό σας (και από το τηλέφωνο, αν θέλετε). Όμως προσοχή: η άσκηση είναι να υποστηρίξετε την αντίθετη άποψη από τη δική σας γνώμη.

4. Ακούστε περίεργη μουσική ή μουσική που συνήθως δεν ακούτε.

5. Συντονιστείτε σε έναν ραδιοφωνικό σταθμό ξένης γλώσσας και προσπαθήστε να μαντέψετε τη γενική έννοια του προγράμματος.

6. Για περίπου 5-10 λεπτά, διαβάστε ένα περιοδικό κρατώντας το ανάποδα. Για να κάνετε την άσκηση πιο δύσκολη, κρατήστε το ανάποδα μπροστά από έναν καθρέφτη και διαβάστε μέσα από την εικόνα του καθρέφτη.

7. Ξαπλώστε στο πάτωμα για 10 λεπτά και εξετάστε το περιβάλλον σας από αυτή την ασυνήθιστη οπτική γωνία.

8. Με δεμένα μάτια προσπαθήστε να συνεχίσετε τις συνήθεις δραστηριότητές σας στο σπίτι (αν είναι ασφαλές).

9. Διαβάστε ένα περιοδικό ή εφημερίδα που συνήθως δε διαβάζετε. Ελέγξτε μια παράξενη ιστοσελίδα.

Γενικές συμβουλές

Πολλές από αυτές τις ασκήσεις θα πρέπει να εκτελούνται τακτικά, κάθε μέρα για δέκα λεπτά. Κάνουν το μυαλό σας να δουλέψει με διαφορετικό τρόπο από τον κανονικό και έτσι η αδράνεια που σχετίζεται με την απομόνωση ελαττώνεται.

Όπως κάνουμε προσπάθεια να κάνουμε σωματικές ασκήσεις, το ίδιο πρέπει να ισχύει και για τις αισθήσεις και τον εγκέφαλο γενικότερα. Θα πρέπει να αισθάνεστε άνετα με τη συγκεκριμένη άσκηση και να μην κάνετε κάποια που δεν σας αρέσει. Κάθε μέρα να χρησιμοποιείτε διαφορετικές ασκήσεις, για να κρατήσετε τον εαυτό σας σε ενδιαφέρον.

Αυτές οι δραστηριότητες διεγείρουν το σώμα και το μυαλό σας με ασυνήθιστους τρόπους και έτσι οι πιθανότητα ψυχικής και γνωστικής δυσλειτουργίας ελαττώνεται σημαντικά. Ακόμα και μετά το πέρας της πανδημίας, όταν πια θα μπορείτε να κυκλοφορείτε ελεύθερα, καλό θα ήταν να συνεχίσετε παρόμοιες ασκήσεις.

Μάριος Κυριαζής

Ειδικός Παθολόγος και Βιογεροντολόγος

Email: drmarios@live.it