Τα πρώτα ραντεβού
15 Οκτωβρίου 2020
Κι αν δε θέλω να κάνω αυτό που πρέπει;
26 Οκτωβρίου 2020
Show all

Την φθινοπωρινή, αλλά κυρίως τη χειμερινή περίοδο, πολλοί είναι οι άνθρωποι, που βυθίζονται σε μια μορφή κατάθλιψης γνωστή με τα αρχικά SAD (Seasonal Affective Disorder) ή αλλιώς τη λεγόμενη «χειμερινή κατάθλιψη». Η τριλογία των αιτιών είναι οι εξής:

  1. Η μειωμένη ποσότητα φωτός, προκαλεί μεταβολές στη χημεία του εγκεφάλου ορισμένων ανθρώπων και τους επηρεάζει αρνητικά.
  2. Αρκετό στρες
  3. Ανεπαρκής διατροφή σε θρεπτικά συστατικά

Στις ήπιες μορφές κατάθλιψης, στις περιπτώσεις δηλαδή εκείνες που το άτομο μπορεί ακόμα να ανταποκριθεί έστω και με δυσκολία στις καθημερινές του δραστηριότητες, υπάρχουν και φυσικά προϊόντα που μπορεί να φανούν χρήσιμα.

Τα ω3 λιπαρά οξέα

Είναι απαραίτητα για τη διατήρηση της καλής υγείας του εγκεφάλου. Οι άνθρωποι που πάσχουν από κατάθλιψη, έχουν χαμηλά επίπεδα ω3 λιπαρών οξέων στο αίμα τους. Μελέτες έχουν δείξει ότι όσο χαμηλότερο είναι το επίπεδό τους στο αίμα, τόσο πιο σοβαρή είναι η κατάθλιψη. Τα δε συμπληρώματα ιχθυελαίου μειώνουν τις τάσεις αυτοκτονίας και βελτιώνουν τη γενική εικόνα της κατάθλιψης.

Φρούτα

Μπανάνα, ακτινίδια, μάνγκο, παπάγια περιέχουν ένζυμα, η κατανάλωση των οποίων αυξάνει την έκκριση ενδορφινών, που είναι οι ουσίες της ευχαρίστησης που παράγει ο οργανισμός.

Κακάο

Η κατανάλωση μαύρης πικρής σοκολάτας συνδέεται και αυτή με την έκκριση ενδορφινών (σεροτονίνη) που δρουν σαν φυσικά παυσίπονα και αντικαταθλιπτικά.

Προβιοτικά

Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι ένα κοινό στέλεχος των προβιοτικών, το lactobacillus rhamnosus, ηρεμεί το νευρικό σύστημα. Μάλιστα, ελαχιστοποιώντας το άγχος, προδιαθέτει το άτομο για έναν πιο ήρεμο ύπνο και για πιο ήπια συμπτώματα κατάθλιψης. Διατροφικές πηγές προβιοτικών: το κατσικίσιο ή πρόβειο παραδοσιακό γιαούρτι.

Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D έχει αποδειχθεί ότι και αυτή αυξάνει τα επίπεδα της σεροτονίνης στον εγκέφαλο, γιατί ενεργοποιεί τα γονίδια που ρυθμίζουν την απελευθέρωση των νευροδιαβιβαστών, ντοπαμίνης και σεροτονίνης που επηρεάζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου. Η βιταμίνη D παράγεται κυρίως στο δέρμα μέσω της έκθεσης του ατόμου στον ήλιο και η ανεπάρκειά της αυτήν την εποχή πιθανόν να είναι η αιτία της εποχικής ήπιας κατάθλιψης. Πηγές βιταμίνης D: ο τόνος, η σαρδέλα, ο σολωμός.

Κρόκος Κοζάνης

Ο κρόκος Κοζάνης θεωρείται ότι ενεργεί θετικά στο νευρικό σύστημα και
χρησιμοποιείται εναλλακτικά για την αντιμετώπιση της ήπιας κατάθλιψης, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες του πανεπιστήμιου της Τεχεράνης. Πέντε με έξι σταγόνες βάμματος σαφράν σε ένα ποτήρι νερό μέχρι και τρεις φορές ημερησίως, πριν από το φαγητό ή μια τακτική χρήση μικρής ποσότητας στα φαγητά, δρα ευεργετικά στη διάθεση.

Ginseng

Χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο στην ανατολίτικη ιατρική για την αντιμετώπιση των καταθλιπτικών συμπτωμάτων, ενώ στη δύση έχει επικρατήσει για τις τονωτικές του ιδιότητες. Θεωρείται γενικά ασφαλές βότανο. Ωστόσο, θέλει προσοχή στις μεγάλες ποσότητες και στην παρατεταμένη χρήση, γιατί μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο, υπερδιέγερση, νευρικότητα, αϋπνία και ίσως και γαστρεντερικές ενοχλήσεις.

Τέλος, οποιαδήποτε φυσική δραστηριότητα, αλλά και ειδικότερα η γιόγκα, βοηθά στον καλύτερο έλεγχο του νευρικού συστήματος και στην αντιμετώπιση της ήπιας κατάθλιψης.

Ελληνίδα Κατιρτζόγλου

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Greekdietnow

facebook

Image by Ulrike Leone from Pixabay